Forretningsplan for dagligvarekjeden REMA 1000

Denne rapporten er en forretningsplan for dagligvarekjeden REMA 1000. Enhver bransje og virksomhet bør ha en god og velutviklet forretningsplan for å kunne lykkes. Siden den første REMA-butikken på Bromstad åpnet i 1979 har virksomheten utviklet seg på mange områder (Rema 1000, 2015). REMA 1000 er allerede en etablert dagligvarekjede, men har det siste året tapt markedsandeler til konkurrentene. Formålet med oppgaven er å illustrere hvordan REMA 1000 har tilegnet seg posisjonen den har i det norske dagligmarkedet i dag. Tradisjonelt sett inneholder en forretningsplan målsetninger, budsjett, aksjonslogg, en forretningsidé, forretningsmodell og en nåsituasjonsanalyse (Vekstbedriften, 2012, s. 102). 

Det har ikke foreligget direkte samarbeid med REMA 1000 for utarbeidelsen av oppgaven. Tilgangen til informasjon er derfor noe begrenset. Oppgaven vil dermed ta for seg historikk om virksomheten, forretningsidé, verdigrunnlag, mål og visjon. Blant annet vil det bli drøftet teori, særtrekk og lagt frem datatall rundt det norske dagligvaremarkedet i henhold til vår analyse av REMA 1000. Forretningsplanens fokusområde er en markedsvurdering og kartlegge dagens konkurransesituasjon gjennom analyse av makroforhold (PESTEL), Porters femfaktormodell, SWOT, de fire p`er og forretningsmodell. Avslutningsvis vil vi ta for oss de økonomiske aspektene, dagens krevende situasjon med COVID-19, samt videre vekst og utvikling for REMA 1000. Se full rapport her. 

Kommentarer

Populære innlegg